Clàssica pel Garraf.

by

Sortida per fer una de les travesses més clàssiques pel Garraf que a més passa per tres dels indrets més emblemàtics del parc natural. El Palau Novella. El centre de Vallgrassa i Jafre.

És una caminada circular i nosaltres hem començat a la Plana Novella, just a l’edifici del Palau que acull d’ençà 1985 la comunitat budista Sakya Tashi Ling. La Plana Novella  és una Masia que té una llarga història , però potser recordar que tal i com indica en una de les seves portes va esdevenir una colònia agrícola a finals dels segle XIX , però la fil·loxera va arruïnar els propietaris  que es van despendre de la masia i ha passat per diversos amos fins que va esdevenir la seu de comunitat religiosa. Durant molt anys  només funcionava un bar restaurant que donava servei a la urbanització del mateix nom.

Comencem a  caminar just al costat del Palau i travessem alguns carrers de l’ urbanització ,seguint els senyals del GR , urbanització que ha tingut segur millors moments que l’actual, tot i que les construccions són d’una certa presència en queden moltes per acabar i sovintegen els cartells de “es ven” prova de que la ciris ha arribat fins aquí també.

Just en la cruïlla de les carreteres que ens portarien cap a  Olivella per Can Grau o cap a  Begues deixem l’asfalt i entrem en un camí a al nostra esquerra ( baixat de la Plana Novella) i seguim els senyals del GR que s’endinsa seguint el curs de la riera  o fondo de Vallgrassa , el camí ben traçat segueix en alguns moments pel mig mateix de la riera fet que en cas d’haver plogut pot dificultar el caminar. La vegetació que anem trobant és la clàssica del Garraf, alguns pins joves , forces margallons, la màquia , el bruc, i les clàssiques farigoles i romaní …. El camí ens porta fins la Masia de Vallgrassa . Ens hi apropem, un seguit de plafons amb pintures ens indica que ens trobem davant del centre de Vallgrassa que es publicita com : Vallgrassa, Centre Experimental de les Arts s’ofereix com un punt de trobada entre artistes i visitants, com un punt de trobada entre la creació i l’observació. Com una part i un tot alhora, on el llenguatge universal i obert de l’art vigent permet descobrir i integrar, des de l’experiència emocional, l’ànima del Parc del Garraf; és a dir, les persones, la llum, el vent, la terra, el mar…

Punt de trobada i punt de partida, doncs, on crear ponts d’unió entre el Parc i altres territoris que l’envolten, mitjançant tallers, seminaris, exposicions, recitals de poesia, teatre, música…

Creant ponts que uneixin el Parc amb altres espais naturals protegits, des de la identitat cultural mediterrània.

Creant ponts que uneixin el Parc amb les persones, des de la cultura a la natura, o des de la natura a la cultura.

Deixem el Centre i retornem a la pista, ara molt més ample i amb un ferm ben arreglat, és el camí que ve des de Sitges fins el centre, anem pujant i enfilem la colla de Vallgrassa fins a trobar la pista forestal que venint de Sitges va fins Jafre i després cap a la Plana Novella, passem per la bassa de la Casa Vella , refugi de fauna salvatge i amb pujades i baixades amb unes vistes fantàstiques sobre els fondos i els puigs que sobresurten arribem fins a Can Planes. Can Planes és un antiga masia amb un torre fortificada definida com a  Bé cultural d’interès nacional i està catalogada com, segons diu el web Pobles de Catalunya : Masia amb torre de defensa integrada dins el sistema defensiu de Campdàsens. La masia, antigament denominada Font de Gallina, està documentada des del segle XIII. L’actual construcció pot ser del segle XV o XVI, mentre que la torre podria ser anterior. Aquesta és de planta quadrada, amb espitlleres i restes de matacà.”. Des d’aquí s’estén una plana amb vinyes que deurien formar part de la Casa , ja que allà hi hem vist cups i el cargol d’una premsa.

Parada per esmorzar i seguim la pista ara en direcció cap a la Casa Nova , que hi passem per davant , masia modernitzada mantenint però la forma de l‘antiga construcció. El camí segueix amb pujades i descens però de bon camí que en algun  moment travessa per clapes de bosc. Amb una forta davallada ens apropem a Can Marcer i a al Fassina on hi ha situada un empresa d serveis diversos vinculats al parc i al treballs forestals. El camí puja de valent però de curt recorregut fins arribar al pàrquings de  Jafre. Com que estem en el camí que ve  des de Sitges ens creuem  amb forces cotxes que ben segur porten el mateix recorregut que nosaltres tornar fins la Plana Novella. Molta polseguera al pas de cada vehicle, però anem fent. Des de Jafre  emprem el darrer tram de la caminada , deixem el camí que aniria fins Ribes i Can Grau i seguim el camí indicat com a  Begues i Plana Novella. Pujada de nou fins passar just per la Creu del Morsell pic que dona nom a la serra que travessem, planejant per la carena a retornem a l’ urbanització i des d’allà altre cop en pujada fins el punt d’o ge sortit al Plana Novella. Ara ja plena de cotxes i de gent que o bé vista el monestir a fa un mos i reposa al bar del costat del Monestir.

Sortida molt agradable d’uns catorze quilòmetres de bon caminar amb algun tram de pujada forta però són curts  i er tant es fan bé, fins i tot desprès d’alguna baixada intensa s’agreix. Molt bones vistes del Garraf amb la vegetació clàssica i amb poc bosc, nomé algunes petites pinedes ens han acompanyat en la sortida.

Val la pena fer alguna aturada en alguna de els nombroses barraques de pedra seca o mulasses, n’hi ha algun exemplar realment notable per la solidesa de la seva construcció  i per una bona conservació.

La sortida es recomanable fer-la que sigui estiu. Ahir malgrat els núvol vàrem suar de debò no m’ho vull imaginar en plena canícula. Portar aigua no ens trobem en tot el recorregut.

En fi, molt agradable de fer i enllaçar tres punts emblemàtica del Garraf, la Plana Novella, Vallgrassa i Jafre.