Un clàssic educatiu de l’estiu

by

Es va acabant el curs, el neguit a les escoles ha augmentat, ja ses ap que el tram final del curs és agitat, pels nois que ja intueixen el final i pels mestres perquè ja s’acumula ja molts dies de feina i encara en queda molta per fer.

Però pels mestres, per molts d’ells encara queda la possibilitat d’anar a “classe” uns dies més assitiant a les escoles d’estiu que ja molts anys que breguen per seguir amb aquells objectiu inicial de seguir formant en un ambient distés , en un ambient d’intercanvi de propostes experiències i sensacions.

Aquí al nostre territori un cop més i ja  fa 37 anys s’organitza  Escola d’Estiu del Penedès, sota la responsabilitat, enguany del Moviment de Renovació Pedagògica el Baix Penedès amb una proposta  prou interessant que porta per títol Aprenem i eduquem… què, com?.

En el pròleg que han fet pel programa descriuen clarament quina és la voluntat que mou els organitzadors de l’escola de Saifores del 2015 :

APRENEM I EDUQUEM… QUÈ, COM?

 Les persones que ens dediquem a l’educació necessitem espais de reflexió. Per això creiem que és desitjable assistir a cursos, seminaris, tallers i sobretot a Escoles d’Estiu per tal d’aprendre la utilització de més recursos i estratègies didàctiques i metodològiques amb l’objectiu d’actualitzar la nostra tasca docent. Però des dels MRPs pensem que cal també reflexionar sobre el sentit de l’aprenentatge, de l’educació, sobre el rol del mestre avui, sobre el model d’educació que volem. Sobre el què i el com aprenem. Moltes vegades diem als nostres alumnes que preguntin, i valorem positivament una pregunta oportuna o enginyosa, però sovint nosaltres no som capaços de plantejar-nos interrogants sobre la nostra pròpia professió, com ara: Què entenem per educació? Quin sentit (o manca de sentit) té el que s’intenta ensenyar i aprendre en els centres? Els alumnes seran competents per planificar el seu itinerari acadèmic /professional en la societat del 2025? Seran capaços d’incorporar les tecnologies digitals de forma natural en la configuració de les seves trajectòries individuals d’adquisició de coneixements? Som conscients que els aprenentatges que l’alumne assoleix i viu en altres contextos s’han de tenir en compte, independentment del context on s’han produït? En el moment que decidim dedicar-nos a la professió docent, què n’esperem? Quin sentit té per a nosaltres fer de mestre o de mestra? En la nostra tasca professional, quin lloc ocupa l’ètica en l’educació? Quantes vegades hem experimentat com en són de singulars cadascun dels nostres infants? I quantes hem constatat que allò que ens serveix amb una criatura no ens serveix amb una altra perquè cada una és única? I és que moltes vegades les preguntes incomoden, tenen tant de perilloses com de motivadores. Potser no hauríem de pensar tant en allò que no podem fer, sinó plantejar-nos allò que és possible….. Benvinguts a l’Escola d’Estiu del Penedès, us hi esperem.

Certament la Escola d’Estiu del Penedès`s que des de fa trenta set anys omple can Mata de Saifores és un clàssic educatiu de l’estiu. Són molts anys dedicats a promoure una formació diferent , molt més participativa i activa de la que habitualment es programa al llarg de l’any, però és un espai d’un valor incalculable des de l’òptica de la relació i de l’intercanvi  d’experiències com en algun moment ho ha definit ells mateixos  “L’escola d’estiu ha esdevingut un espai per la reflexió sobre la necessitat de la renovació pedagògica en moments de  dificultats socials i amb un canvis a la societat que posen en perill la necessària cohesió.Avui doncs amb una motxilla ben carregada però amb voluntat de seguir avançant us convoquem novament  a Saifores per seguir treballant per seguir millorant l’Escola i potenciant la participació i implicació de tota al comunitat educativa per seguir construint  aquella escola per la que fa anys seguim treballant “.

Certament fa anys que des dels els sectors professionals més conscienciats es treballa per assolir el model d’escola que el país necessita. I ara no són temps fàcils per seguir en aquesta batalla. Les mesures de l’administració ja sigui en forma de retallades salarials dels mestres o veure com es van suprimint recursos podria desmoralitzar i desmobilitzar el conjunt dels mestres , però no ha esta així, l’alt sentit de la responsabilitat i la voluntat d’assolir el model d’escola fa que més enllà de els dificultats hi ha un treball clar per assolir un model educatiu d’excel·lència, transformador i arrelat al país. No és fàcil tanmateix però és l’objectiu en el que es comprometen la majoria d’ensenyants.

I l’Escola d’Estiu és un petit espai on   és pot seguir apostant per treballar  salvaguardar la feina  feta i els aconseguiments de molts anys i que ara, fruit de les politiques de retallades aquí i de la voluntat d’uniformització i  recentralització allà, posen en perill el model pel que els mestres han esmerçat molts i molts esforços  i també moltes hores de feina

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s


%d bloggers like this: