Arboços i “dondiegos”

by

Caminada de capvespre pels camins propers a la ciutat, un hora i mitja de pujada i una hora i mitja de baixada.

Això amb pas tranquil, suau, sense forçar gens i anar aturant-se per beure aigua ja que al humitat és alta i sembla que et vagis desfent per la suor,ens ha portat fins el mas de l’Artís.

El camí passa per el maset Safont que sembla que està d’obres i pel que sembla intuïm, caçant a vol una conversa al vol, que aviat obrirà com un espai obert ( ei!, només ràdio macuto ). Seguim pujant pel camí i constatem que la llera del torrent que baixa paral·lela al camí està gairebé cobert per la vegetació. Si baixa fort la riera en alguna de les tempestes de final d’estiu obrirà de nou el pas.

Abans d’arribar el Mas e l’Artís, en una corba cal a la dreta i just davant d’una gran figuera borda deixem el camí i ens enfilem per un corriol. Algun hi ha plantat un parell d’alzines, els brots petits estant envolat de pedres per protegir-los. Creixeran segur.

El corriol s’enfila i puja decididament i arribem fins prop de la cruïlla entre e l’ antic camí de Canyelles , camí del Mas de l’Artís cap a Can Baró, passant pels voltants de les Mesquites i el camí del punt de e Mitjotes . Hi ha un senyal de prohibit circular vehicles.

Aquí ens aturem per fer un mos i beure aigua a dojo.

Sobre le Punt del Mitjotes hem pogut llegir al relat de la XIX Caminada Papular que organitza l’Agrupa Excursionista La Talia , caminada feta a l’any 2007.: “Al punt del Mitjotes, un turó de 224 m -la màxima alçada de la caminada- situat entre el torrent de la Pastera i les Mesquites, a migdia del mas de lArtís. En el segle XVlll el lloc era conegut per «la muntanya d’en Giralt, (1739). Amb tota seguretat, antigament es deia serra Llobatera i I’any 1518 era el límit de llevant de la quadra de Rocacrespa. En un mapa de l’any 1897 ja es llegeix «Punt dels Mitjotas». Mitjotes és un renom derivat de mitges. Per ara desconeixem la persona que duia aquest motiu, però podria ésser un Giralt, ja que, com hem dit més amunt, aquest era el cognom del propietari de I’indret en el segle XVIll. És aquí on trobem una de les set barraques bessones del municipi. D’aquest tipus de barraques diuen que tenien un parell de funcions en una hi feien el foc i a L’altra hi posaven els animals de càrrega.”

D’aquest punt seguim el camí que ens portarà fins el Mas Torrat. Quan careneges hi ha un parell de planes i hi destaquen la quantitat d’arboços que hi ha. Una certa sorpresa en veure que la cireres ja estan a punt de madurar i encara només som a finals d’agost quan normalment maduren a finals d’octubre o fins i tot el novembre.

Ja fa un parell d’anys que constatem aquest fet.

Certament aquest estiu ah estat molt calorós i segurament s’ha avançat la maduració de les fruites de tardor.

La natura s’adapta a la seva pròpia manera de fer i ja veurem fins on ens porta.

El camí des del Mas Torrat ja es converteix gairebé en una via urbana, les urbanitzacions del Pas del Bou i el Mas Gros es veuen més poblades aquest dies de vacances, però avui ens hem fixat en la seva població foral.

Just a l’ inici del camí de l’ urbanització hi una continuïtat de mates florides de Dondiegos de noche (Mirabilis jalapa), després fins La Figuera ens aniran acompanyat de manera discontinua .

Catalanitzant el non a través de la consulta en els herbaris : Bella de nit, Flor de nit, Flor de panamà, Meravella de nit, Mira bajà, Santjoans.

Però la popularització de la nominació de Dondiego de noche ja ens val.

Però el més important es que donen unes notes de color diversos en cada flor i en cada mata i sobretot, sobretot , ara quan hi passem el capvespre una fragància i una olor agradable que ens acompanya un bon tros de camí…

El desori constructiu i del paisatge queda minorat( mai compensat) per la natura aquest cop a través de la bellesa i l’olor de les flors…

Tornada tranquil·la xops, gropades de núvols baixos no deixen passar ,agost encara “apreta”