Encara, un cop més els peatges

by

El Diari de Vilanova de la setmana passada portava un interessant treball la voltant dels hipotètics costos del rescat de l’Autopista dels Túnels del Garraf o Pau Casals, els costos eren milionaris i per tant es concloïa que era molt difícil que la Generalitat apostés ara per treure’n el peatge i fer-ne una via de lliure accés.

És evident que les pròpies decisions de la Generalitat allargant el peatge a compte de que la explotadora segueixi fent inversions aquí i en altres llocs ( sempre que els afavoreixen a ells clar) fa que ara no sols el rescat de la pròpia autopista sinó els costos del que l’empresa deixaria d’ingressar en els propers anys.

Segurament bona part de la situació arranca del moment de la construcció de la mateixa autopista i dels debat que van dividir també l’opinió vilanovina, mentre uns apostaven clarament per la conversió de l’actual variant de la C-246 en una autovia que a més de permetre una certa rapidesa i fluïdesa també amb carrils segregats per donar serveis a al connectivitat de la comarca a més es pretenia que bona part del pas per la ciutat fos soterrat. Contràriament es va ordir la proposta de que a l’autopista anés per l’anomea llavors, “cota 125”, una mica més amunt d’on passa ara. La primera possibilitat hagués evitat també el trinxament d’una part de la Plana de Ribes. Ara aquesta especulació sobre l passat no serveix de res només per fixar alguns termes del debat . L’autopista fa temps que està construïda , amb sentència inclosa concloent de que l’adjudicació del tram que passa per la ciutat va ser mal feta i sense cap mena de competència fet que potser hagués ajudat a que el petge no fos tant elevat i que s’haguessin construït tot els enllaços necessaris ( inclosos els de la carretera de l’Arboç).

Va ser una infraestructura pensada més per sortir de Barcelona que per facilitar als habitants del Garraf i de més cap el sud una entrada ràpida i segura a la capital, entrada que, per cert, no existeix encara avui.

La batalla del peatge ha esta una batalla llarga, complexa i que no ha obtingut cap, pocs per ser precisos que no van més enllà d’alguna rebaixa , amb condicions i vinculada a pagar en una determinada entitat accionista de les mateixes autopistes .

Des de sempre i totes les administracions del territori això com els partits polítics d’aquí han carregat contra un peatge exagerat i discriminador que perjudica econòmicament al territori , però mai han esta escoltades. Això sí bones paraules però res de res en el fons

La batalla contra els peatges ha estat un paradoxa, mentre uns partits estaven a l’oposició esperonaven al representants al nostre territori que carreguessin contra el govern de torn. Quan aquets partits han governat no ha fet res per apaivagar el cost del peatge. Ha estat usat com arma llancívola política per tothom però a l’hora de la veritat els compromisos clars que hi havia han decaigut i han usat arguments tant poc creïbles que si el peatge es treia el Garraf i la resta de territoris al sud s’omplirien de cotxes… Això que no deixa de ser una boutade han esta argument pronunciat en seu parlamentària i en seu de conselleria com un element per no rebaixar els peatges.

Ja es poden fer informes sobre l’ impacte econòmic negatiu al territori, ja es poden recollir signatures, ja es poden crear col·lectius de “no vull pagar”, ja es poden col·lapsar en alguns moments , sobretot de bon matí, les costes del Garraf…. res servirà per rebaixar els peatges. Els interessos econòmics dels explotadors dels peatges van més enllà de qualsevol necessita del territori, han estat insensibles a millores com ja hem dit de completar el trèvol d’entrades i sortides de la connexió de la intersecció amb al carretera de l’Arboç que ajudaria en molt a la circulació a Vilanova, res ,es tracta d’omplir els butxaques i anar reclamant a la Generalitat allargar la concessió de la mateixa autopista la més cara del sud d’Europa. I aquí sí que hi ha una discriminació respecte a Catalunya i als peatges que es paguen en altres indrets i també amb la resta de l’estat on es van rescatar moltes autopistes perquè eren deficitàries, amb el vot de CiU, partit que governa aquí i nega aquesta possibilitat.

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s


%d bloggers like this: