La darrera caminada de l’any.

by

Tanta neula, torró pesen i per pal·liar una mica l’excés d’aquets dies hem sortit a fer un caminada per oxigenar-nos i cremar unes quantes calories.

El dia estava esplèndid un sol radiant , fresqueta en començar, ho notem a les orelles que es refreden ràpidament……. i això sí una  humitat que en algunes obagues deuria estar a uns percentatges altíssims, ja que tot estava xop d’aigua.

Per ser a finals de desembre ,en altres ocasions hauríem trobat gebre, avui alguna minúscula capa ens fa pensar que estem a l’hivern.

Perquè les plantes estan en un estat gairebé primaveral, les farigoles ja semblen punt de brotar i  alguns arbres ja haurien d’ estar sense  fulles i encara les llueixen.

El Niño sembla que es fa notar més que mai diuen els meteoròlegs, però potser s’ha fe realitat allò que havíem sentit de nens “aquets temps està boig”. Doncs sí.

Ens proposem pujar fins el castell vell d’Olivella i tornar pel camí de santa Susanna. Uns vuit quilòmetres de mal comptats de bon caminar amb un parell de pujades intenses però curtes que ens fan suar una mica més.

Deixem el cotxe prop de Can Muntaner després de deixar la carretera de Ribes a Olivella. El senyal del trencall, i que alhora marca el camí, està a terra,algun cotxe hi deu haver topat. Can Muntaner és una Masia originària del segle XVI o XVII que va ser restaurada cap allà el 1740 per Isidre Muntaner de qui agafa el nom. És una construcció de diversos espais.

Ben a prop de la Masia hi ha la indicació que porta a la Cova de Can Muntaner un abric natural que està just al costat de la riera que fa que amb les pujades i avingudes d’aigua no la fes gaire segura, sembla per els troballes que s’hi ha fet podria haver esta habitada.

Seguim pel camí i entrem en el domini del Parc Natural del Garraf,

Passada una tanca que impedeix el pas del cotxes trobem una cruïlla, agafem el ramal que ens porta cap el Barret del Rector ( l’altra ramal ens portaria Santa Susanna, de  tornada vindrem per aquí) . Just passat aquest trencall   un centenar de mestres més endavant  en trobem un altre que desvia cap a  Can Grau.

Arribem al Barret que és una configuració de grans roques en forma de construcció que recorda les puntes de l’antic barret que usaven els clergues, se’n tenen notícies des de l’any 1.800 i encara avui es polemitza sobre el seu origen , hi ha els defensors que consideren les pedres com un caprici de la natura en la configuració del conjunt i altres  creuen que és un monument megalític que es van aixecar en una zona un pèl elevada , la presència d’altres objectes prehistòrics dona força a aquesta opinió, sense però no estar contrastada científicament.

A partir d’aquí el camí va pujant amb suavitat però amb constància hem seguit el sender deixant el camí més ample per arribar fins el Safareigs i la Font del Rector,. Un espai peculiar en mig de la muntanya, cal dir que l’indret ha estat desbrossat i té un aspecte magnífic. Ha quedat ben al descobert un abeurador  per animals i els safareigs estan també molt nets i  ben conservats.

Un panell ens explica l’ús dels safareigs i també dóna notícia sobre la Font. Coneguda com la Font dels Castell Vell   cap l’any 1681, tenia la funció de subministrar aigua  al Masia del Rector que està ben a prop i també en altres moments sobretot de sequera dels pous com espai per poder rentar la roba i també per regar els horts que hi havia al costat.

Espai que en altres ocasions hem qualificat com un espai de repòs , sobretot a  l’estiu i al capvespre deu  seu ser un indret fresc i agradable.

Deixem la font i seguim el camí que ara puja més fort fins arribar al coll i passant pel costat dels murs de l’antiga Masia del Rector, en el moment d’arribar al punt d’inflexió del coll , hem de girar a l’esquerra , ( està molt ben senyalitzat) per arribar fins les runes de l’antiga ermita de Sant Pere , que havia estat l’església  Parroquial fins cap  allà l’any 1.500. Avui només manté alguna mitja paret dreta i l’àbsis en la seva gairebé totalitat  .

I si seguim pujant en una no res ens situem ha dalt del turo, el puig del Molí, del Castell Vell.

El Castell es documentat ja l’any 992, i deuria constituir una talaia magnífica te vistes als quatre costat i es divisa el mar a l’alçada de Miralpeix, es domina tot el conjunt de fons amb vistes a la serralada litoral i també s’estén fins la visió fins a  Montserrat i altres serralades. Amb dies clars té una bona visió de la geografia dels voltants.

També hi ha vistes sobre un indret conegut com el Navà i els Pivens, el Navà és una mena d’ensorrament de terreny que potser hauria estat en la llunyania del temps alguna llacuna i el “pivesn” és el conegut bosquet de pins pinyoners que va ser plantat, diuen, per la mestressa de Can Suriol , una masia molt potent del terme.

En fi una visió magnífica del territori.

Retornem per l’altra vessant del Castell i anem descendint per un sender que voreja un parell de masies enrunades i també camps abandonats.

Estem a obaga i la humitat és terrible. Tot està mullat i aquí és on trobem alguna clapa minúscula de gebre, però absolutament anecdòtica.

Arribem altre cop al camí de Sant Susanna, una nova tanca impedeix la circulació cotxes per aquests indrets.

Girem a   l’esquerra i seguim el camí cap a Can Muntaner, el camí segueix el curs de la riera de Begues que s’intueix al fons.

S’observa que hi ha hagut una tala important de pins, que com a mostra queden les troncs a ran de terra , no s’intueix massa el criteri de la tala com no sigui eixamplar el marge enter camins que serveix per tallafoc.

Camí molt agradable de fer entre bosc i amb suaus pujades i descens.

Anem a parar altre cop a desviament cap el Barret del Rector, tanquem l cercle i al cap d’un centenar de metres ens trobem de nou al punt de sortida, deixant abans però un trencall que ens portaria fis al poble d’Olivella.

Bona caminada per acabar l’any.

Un paisatge no per conegut deixat de tenir algun element de sorpresa i de descoberta.

Temps magnífic però enyorem potser, potser una mica més de fred, tot canvia…