Seguint la Riera de Pontons.

by

Caminada o, millor, passejada pels voltant de la Riera de Pontons per anar des de Torrelles de Foix fins a les Fonts de les Dous que és un dels llocs més emblemàtics de Torrelles i també de tot el Penedès.

Sortim des de la plaça de l’ajuntament de Torrelles de Foix del municipi n’hem trobat molta informació sobre que és avui i part de la seva història. “Torrelles de Foix és part de la comarca de l’Alt Penedès i es troba a la part oriental de la comarca, cap a l’interior. Situat a uns 368m sobre el nivell del mar, el nostre municipi limita al nord, amb el terme de La Llacuna i Font-Rubí, amb la comarca de l’Anoia; a l’est hi trobem el poble veí de Sant Martí Sarroca; cap al sud, el terme municipal de Torrelles, limita amb la comarca del Baix Penedès, per Montmell; finalment, a l’oest trobem el terme municipal de Pontons que ens separa de la comarca de l’Alt Camp. S’ha de dir que bona part del naixement del riu Foix passa pel municipi com també el seu afluent, la riera de Pontons.

L’antic castell de Foix que data de l’any 1067, s. XI, i situat al mateix indret enlairat on avui trobem el Santuari de la Mare de Déu de Foix, és l’origen del terme municipal de Torrelles de Foix.” Val la pena fixar-se en l’arquitectura de força de les seves cases que  són prou interessant de veure que denota a més una certa prestància en molts dels seus edificis fruit d’un passat de presència de famílies d’un  nivell adquisitiu alt .

Sortida de la  Plaça de les Moreres en direcció als horts el recorregut relativament breu uns quatre quilòmetres d’anada i tornada , planer i molt ben senyalitzat i molt freqüentat vàlid per fer-lo amb família, i en qualsevol moment de l‘any atractiu. Potser perquè hi hem ant en festiu al llarg del trajecte hem trobat nombrosos grups que el feien o ja el desfeien. La sortida del poble i la visió de una extensió conreada per petits horts fa goig, al mateix camí hi córrer una sèquia per portar aigua als horts i al mateix poble. Els horts es veuen ben cuidats, enciams tomaqueres, alguna col encara, ceballots  i també hi ha algun que  altre avi treballant-hi. El camí segueix després per una zona arbrada , Ben aviat trobem el desviament  de la Font Fresca. Cal baixar una mica en mig del bosc i just trobem al costat d’un arbre alt i robust , font que no raja. Si seguim el mateix camí travessem un pont de fusta sobre al riera arribarem a la Font de l’Omeda al final del sender. Hi ha un banc de pedra per paper asseure-s’hi una estona, descansar, llegir prendre la fresca….

Retornem al camí principal i seguim ,el camí s’eixampla i entrem en una petita  plana la riera s’allunya i passarem just al costat d’un camp d’ametllers i farratge. S’intueix clar la riera per la vegetació, canyissars, i espècies pròpies del loc. Tornem a trobar la riera i l’haurem de travessar per un palanca  davant mateix d’una resclosa, en aquest punt hi ha una petita àrea de descans amb una taula i la font del Encovens, el camí entra ara en una zona plana  amb molts plàtans la riera és a tocar. Arribarem a una cruïlla, tots dos camins ens portaran fins les Dous, per anar-hi  agafarem el camí més estret que va seguint al costat de la Riera en deies de forta avinguda hi deu haver algun punt complicat de travessar perquè deu estar ocupat per l’aigua, per això el camí va fent una lleugera pujada per guanyar alçada sobre el curs de l’aigua.

Arribem a les Dous. Les notes de la mateixa del fulletons de turisme de Torrelles : La Font de les Dous. Es tracta d’un espai enmig de la naturalesa, prop del nucli del poble de Torrelles, on hi ha trenta-cinc sortidors que donen el nom a aquest enclavatge natural, amagat entre boscos i que discorre per la riera de Pontons. Els 35 sortidors són la principal imatge que visualitzem quan parlem de Les Dous.

En èpoques de pluges, podem gaudir del salt d’aigua de la riera de Potons, que trobareu a prop dels sortidors.

Les fonts de les Dous tenen la sort d’estar situades en un entorn privilegiat amb la riera de Pontons com a escenari principal. Les Dous és un lloc recomanable per passar una jornada senzilla però molt interessant, per gaudir de qualsevol dia d’oci. Els voltants són un lloc captivador, agradable i tranquil. Quan arribem a Les Dous si anem seguint per la riera de Pontons, podem trobar un paisatge salvatge que no s’espera al Penedès, un paisatge verd a l’estiu i ocre a la tardor que li donen les fulles caigudes dels plataners.

Altre explicació : La font pròpiament dita està formada per un llarg muret decorat amb ceràmica vidriada, del qual ragen trenta-cinc brocs d’aigua ben fresca. Al seu davant hi ha les instal·lacions pròpies d’un lloc de pícnic. Al mateix costat de les fonts la riera s’engorja i forma un salt d’aigua, conformant un espai natural de gran bellesa.

Els brolladors més aviat ragen escassament però l’ indret continua essent molts agradable. El dia que hi vam anar , festiu com dèiem hi ha molta gent, taules parades per fer una bona esmorzada o bé per ja dinar, es tracta d’ocupar l’espai més ombrívol perquè sol picarà al migdia, segur. La guingueta esta`oberta i serveix també begudes, i lloga les taules i cadires i contra les barbacoes que hi ha per fer-hi la  típica carn a  la brasa.

Anem fins el salt d’aigua de la Riera Pontons, Val la pena visitar-lo i segur que a l’estiu si hi ha aigua fer una capbussada al gorg que hi ha allà mateix. Tot i que hi ha algun cartell que no ho recomana.

Tornem a la Font i pugem una mica per el escales que porten a diverses àrees de picnic.

Esmorzar i retorn a Torrelles , ho fe pel camí és més ample que va entre el bocs i  després d’un parell de revolts tronem a trobar la riera que travessem per una palanca i retronem al camí que havíem fet per pujar.

Trobem altre vegada grups de persones i veiem la caiguda d’un senyor, la part cimentada  que tapa el canal d’aigua ha cedit al seu pas provocant la caiguda. Compte doncs!.

Tornada a Torrelles de Foix i aturada a Can Pardo per comparar-hi un parell de garlandes per acabar d’aprofitar la sortida.

Esplèndid recorregut amb un dia magnífic.

Avui divendres festa literària

El proper divendres a les 7 d ela tarda a la sala d’actes de l’UPC  hi haurà el lliurament de premis del “Vuitè concurs de relats breus 2017”.

En el decurs de l‘acte coneixerem el guanyadors o guanyadores de la mostra literària.

Ja fa vuit anys que es convoca el concurs i hem anat assolint una participació interessant sobretot per la creixent qualitat dels relats.

L’acte de lliurament serà precedit per la intervenció del representat del jurat que farà una valoració global del concurs i les persones guanyadores ens parlaran dels treballs guardonats.

L’acte tindrà tambe una actuació musical a càrrec del  “Quartet de corda de l’ECMM Mestre Montserrat”

Marcel Corbella – violí

Núria Giralt – violí

Josep Plans – Viola

Mireia Pauné – Violoncel.

Direcció del professor Marçal Ayats.

A l’inici de l’acte interpretaran :  Quartet en sol M Op.77 Nº 1- 2n moviment .Adagio de F.J. Haydin

I per finalitzar l’acte  tocaran  Quartet en Sol M Op.77 nº1-1r moviment- Allegro ma non troppo de F. J Haydin