Per la plana de ribes amb tempesta inclosa.

by

S’intuïa clarament que ens podríem mullar.

Aquella mateixa tarda ja havia descarregat un bon xàfec.

Però tot i això vam adreçar-nos fins prop dels Cocons per començar al caminada per la plana de Ribes.

Tot just comencem a  caminar ja es veu per la banda de Cubelles una negror que fa basarda , però res ens atura i au!. Som-hi.

Ens adrecem cap  a la Masia de la Mata , prop de l’autòdrom de Sitges  passada la rotonda d’enllaç de la carretera del Ribes i l’autopista.

Aquesta Masia porta el nom de la Mata perquè aquest arbust és prou conegut en el territori i explica al llegenda que aquí , en aquest indret, n’ hi havia una de grandiosa de dimensions descomunal.

L’Indret ja es recollit per Creus i Corominas en eles seves Contalles , en concret en la que parla de les “Covas de Sitges”  situa aquest lloc i també hi assenyala que hi viu una bruixa que donarà instruccions a alguns dels protagonistes de la rondalla.

Seguim just en paral·lel a l’ autopista fins trobar al riera de Ribes que ja la seguirem gairebé tot el camí. Tot i que hi ha nombrosos camins que es creuen però al direcció ens la marca el remuntar aquesta riera , la travessem en més d’un ocasió.

La següent referència clara és la pista d’aeromodelisme que hi ha en una plana. D’aquest equipament n’hem trobat informació :

CAMP D’AEROMODELISME SANT PERE DE RIBES Breu història del Club d’aeromodelisme Els Cards Als anys 50 i 60 a Vilanova i La Geltrú, hi havia alguns aficionats a l’aeromodelisme. Afició que entre d’altres va introduir el Sr. Coll, el “Coll de les gracioses”, li deia la gent, perquè la seva feina era repartir gracioses i altres refrescos. El Sr. Coll va participar en la guerra civil com aviador en el bàndol republicà. En aquella època, l’aeromodelisme consistia en el vol lliure d’aeromodels i sobre tot en el vol circular. El Sr. Coll i els seus companys feien exhibicions de vol circular en els col·legis i en els camps de futbol deixant una llavor important en la joventut que veia i admirava aquells petits aeromodels fent.

Quan passem per aquest espai ja fa estona que van caient gotes intermitentment però de manera suportable. De totes maneres el cel continua amenaçador,. Molt amenaçador.

El camí ample va dirigint-se en direcció a  Ribes, passem també per un camp on s’hi ha improvisat un espai per salts amb motos. Un parell de corredors infantils preparen les seves màquines.

El camí gira cap a l’esquerra i arribem  la masia de Can Bosc amb una de les parets plena de flors. Aquí travessem per un pont l’autopista i el panorama que veiem al cel és jan no amenaçador, sinó esfereïdor la negror intensa  que tenim al davant i la forma d’un núvol en arc  presagia la tempesta imminent.

Ens trobem davant d’un camp de garrofers i el camí és una llarga recta.

Quan sembla que la mullena serà inevitable miraculosament trobem una construcció, que deuria ser un caseta d’eines o bé per resguardar-se en casos com els que avui tenim.

Tenim el temps just per entra-hi.

El vents , la pluja , ells llamps i trons donen una sensació dantesca.

La tempesta és realment intensa, si ens arriba a agafar a fora quedem xops i amarats.

S’ha desfermat un autèntic infern però en l’horitzó ja s’intueix el sol i el cel blau.

Dit i fet , tot ha plegat ha durat deu minuts com a molt, la tempesta  ha estat violenta però ràpida.

Sortim del nostre “ refugi” , ha caigut al temperatura, fa fresca ,encara van caient gotes però el sol va guanyat terrenys i es nota amb força.

Arribem a la masia del Carç, una de les més emblemàtiques de la contrada. Hem trobat diverses informacions que anotem :

Gran masia prop de Puigmoltó. Té una estructura complexa formada per diversos edificis amb coberta de teula a dues vessants. El cos principal està format per un habitatge, Ca l’Almirall i per una torre de defensa, units per un pont a l’altura del segon pis. Ca l’Almirall té planta baixa i dos pisos. A la planta baixa, hi ha un porxo de tres arcs escarsers damunt del qual hi ha una terrassa amb barana de ferro on s’obren els tres balcons del primer pis. Al segon pis, també hi ha tres balcons amb barana de ferro. La torre de planta quadrada es troba coronada per merlets. Hi ha  la capella de Sant Jaume en honor a Jaume Almirall, que l’erigí. Aquest Sant Jaume ha esdevingut amb el temps patró de Puigmoltó i té un bonic retaule barroc. Citada en documents dels segles XIII i XIV, probablement es va dotar de torre al segle XV. Citada com a “carz” en els documents més antics, fa referència o bé a una perduda “càrcer” (presó) o bé, més probablement, a l’abundant carç o carritx que hi ha a la zona i al conjunt del terme. En qualsevol cas, res a veure amb els “cards” que, per deformació i desídia, hom ha acabat assignant a la Carretera Nova, que hi passa no gaire lluny.

El lloc del Carç apareix esmentat ja en elsegle XIII vinculat al castell de Ribes. L’any 1333 torna a aparèixer documentat amb el nom de Carcium, a la carta de poblament de Puigmoltó.

No hi ha documentació precisa sobre la torre, si bé al llibre de Català Roca s’apunta la possibilitat que sigui del segle XV, recollint l’opinió escrita per Manuel M. Almirall, propietari de la masia el 1892.

El conjunt ha experimentat al llarg dels anys diverses modificacions; possiblement a una d’aquestes intervencions correspon la data de 1831 (o 1851) que figura a la llinda de la porta de la tanca que dóna al pati principal.

Uns metres després de la masia trobem la carretera de Ribes , la travessem i ens endinsem al nucli de Puigmoltó. L’aigua regalima carrers avall. En canvi en les zones de terra l’aigua s’ha filtrat ràpidament, feia dies que no plovia i la terra eixuta ha absorbit l’aigua.

Desfem el camí i tronem a la Torre de la que hem sortit, el camí asfaltat fumeja, el vapor i el sol intens donen una imatge força curiosa.

L’amic Bienve ha escrit uns versos breus que són molt representatius de la caminada.

Celísties de pluja

Intimació de núvols

Oportuna cabana

Baf de terra xopada.

No m’he mullat

Doncs això oportuna cabana….