Vinyes i més vinyes

by

Si en la darrera sortida passejàrem per la plana de Ribes en la seva vessant sud , la que limita amb Sitges , aquest cop hem caminat per la zona Nord la més propera al Montgròs.

Sortida entre vinyes, paisatge brillant, el cel d’un blau llampant, fa calor però suportable la marinada bufa i això fa que la sensació és que malgrat el sol es pot caminar amb una certa confortabilitat.

Hem ant amb cotxe fins passat el Celler Vega de Ribes.

A partir d’allà hem seguit el camí asfaltat , deixem el ramal que porta fins el celler de Can Ramon . Ens trobem en mig de la zona dels cellers ribetans que amb la nova cultura del vi han tingut una important revifada i elaboren avui uns vins prou interessants i renombrats.

Així doncs anem cap el Mas Montgròs en mig del camí que travessa vinyes que ja estan en un moment clau per la collita que d’aquí un mes i mig ja estarà en plena activitat.

Es veuen ben cuidades, han llaurat, aixecat al terra perquè l’aigua es filtri millor, el raïm ja es veu , potencialment diuen que serà una bona collita.

Arribem a la cruïlla on hi ha un desviament cap el camp de tir.

Arribem a Mas Montgròs, en rep els lladrucs dels gossos que vigilen la casa dels masovers que sembla habitada.

El Mas a mesura que passen els anys es va deteriorant, fa temps que ja van haver de tallar però ara el propi edifici ja nota el pas del temps i la manca de manteniment.

En Jordi Casas al Diari de Vilanova ja fa anys ( al 2004, ha passat molt temps ja !) ho descrivia a la perfecció : “Aquest aspecte decadent és més accentuat a la casa nova pel seu jardí abandonat, amb unes palmeres i moreres en deixadesa, i l’herba del terra molt crescuda. Hi ajuda també l’arbrat exterior de davant del baluard, amb palmeres i unes atzavares igualment abandonades de fa anys. Es pot dir el mateix de la filera de xiprers de davant de la masia i a l’altra banda del camí que, com una pantalla, amaguen la masia d’una visió llunyana. Són xiprers que han perdut el seu perfil estilitzat característic. Per acabar-ho de completar, al costat de llevant de la casa vella agonitzen un parell d’oms comuns, difícils de veure a la comarca, potser afectats de grafiosi. Al marge dels arbres, a la casa nova l’aspecte decadent també li dóna l’estat de conservació de l’escalinata lateral que puja al primer pis i la balustrada que divideix el jardí, i a la qual li falten columnes.”

Hem, trobat molta informació hem tret del llibre Masies del garraf. Pau Roig Estradé. Policrom. s.a. octubre 1998 : “Masia de Montgròs.La masia, voltada de bosc, consta de dos edificis adossats, un gran casal tancat i mig abandonat, i el mas antic, que encara està habitat.

La casa més moderna, amb detalls dignes de menció, va ser construïda en el segle XCIII. La vella masia de Montgròs va ser restaurda i a la façana s’hi pot veure un bonic rellotge de sol. Al seu costat creix un magnífic om.
L’any 1400, Guillem de Montgròs era batlle de Ribes, i a partir del segle XVII els Miró de Montgròs van se personatges notables de la comarca, amb vinculació a Vilanova i la Geltrú des del segle XVIII, com a propietaris i com a regidors. La plaça Miró n’és un exemple, ja que formada a finals del 1700, s’anomenava així en memòria del regidor Joan Miró de Montgròs, que havia fixat la seva residència a la Geltrú.

A les rodalies de la masia s’han fet troballes de ceràmica ibèrica i romana.”

Seguim el camí i després d’un baixada arribem a la Font dels Tarongers.

Un hort tancat i protegit i dins del recinte hi ha al font. En aquest indrets i pels voltants fa molts anys hi havia concentracions el primer de maig de grups de sindicalistes.

Seguim el camí entre el bosc , deixem a la nostra dreta el trencall que ens portaria a la pujada del Montgròs, que hem tingut sempre al nostre davant i trobem  Mas Martí., imponent masia , situada al peu del Camí Ral de Cubelles a Ribes  és una construcció el segle XIX , amb diversos baluards defensius , té a la façana un rellotge de sol i dintre de la casa hi ha un capella dedicada a la Puríssima, Mas Martí ha tingut diversos propietaris  va ser adquirida per Pau Soler Morell conegut pel Girabals i d’aquí li ve també aquets nom a la masia. Després va pertànyer a al família Giró i actualment és de la família Albá que hi té quadres de cavalls.

Els camps han estat adobats i l’olor de femta ens acompanya una bona estona mentre davallem cap al darrera de la finca de Mas Solers, el paisatge ara és d’una extens plana tancada pel Montgròs i plena de vinya i mes vinya.

Abans d’arribar a la carretera ens desviem per un camí a l’esquerra que entre bosc en porta fins al llindar de l’autopista, pugem a  la vella carretera de Ribes la travessem i seguim cap el portal el Requesens i direcció a  Ribes fina arribar al punt d’iniciació de la Serra. Des d’aquí girem a l’esquerra per un sender que ha estat netejat recentment i ha quedat de molt ben transitar, el camí deixa el bosc i seguim entre vinyes, veiem al final altre cop la carretera que travessarem anant en compte ja que hi ha un parell de corbes que dificulten la visibilitat. Encarem ja el final de la sortida i anem cap la Masia de la Serra, abans però hem deixat algunes construccions i l’anomenat Espai Educatiu, escola alternativa que fa un parell d’anys que funciona. El celler Vega de Ribes ocupa la Masia de la Serra , ells mateixos expliquen que :  La Serra, on es troba la vivenda i el celler es caracteritza per la torre de guaita des d’on es veuen les vinyes, garrofers, boscos, el poble i el mar.

L’origen de la masia es situa a l’edat mitjana. El nom de La Serra apareix lligat a una propietat ja al selge XII i a una família establerta a finals de XIII.

Just abans de la Serra hi trobem un altra Masia prou interessant Can Vidal d ela Serra  de la que se’n tenen dades des del segle XVII, la casa té una teulada de dues vessants i de dimensió notable.  Va tenir també diversos propietaris.

Completem el cercle i retrobem el punt de partida. Agradable caminada entre vinyes en una tarda calorosa però la marinada ho ha fet prou suportable.